Forældreinfo

Forældresamarbejde

Samarbejdet mellem forældre og pædagoger er baseret på et godt kendskab til hinandens interesser, holdninger og mål. Derfor benytter vi os af forskellige kommunikationsveje. Der er først og fremmest de daglige samtaler om barnets oplevelser og særlige forhold.

Der er tavler ved indgangen, ved stuerne og ved kontoret. Vi skriver om dagligdagen på tavlen. I kan bruge oplysningerne til at snakke med børnene om deres oplevelser.

Der holdes i løbet af året en række møder i institutionen, både for hele forældregruppen og for det enkelte barns forældre. Men i øvrigt er det sådan, at både forældre og personale altid kan bede om en samtale, hvis der er behov for det. Vi benytter os af Aula, hvor I kan se billeder fra hverdagen, får nyhedsbreve og kan tilmelde jer årets aktiviteter. Vi glæder os til et godt samarbejde

Når I afleverer jeres barn

Personalet bestræber sig på at møde børn og forældre i garderoben om morgenen. Vi mener at det giver en god start på dagen og barnet får en følelse af at være velkommen i institutionen. Desuden er der mulighed for at udveksle vigtige informationer om barnet og barnet kan få hjælp til at tage afsked med forældrene. Husk at fortælle, hvis andre henter Jeres barn.

Det kan være svært at tage afsked når I afleverer barnet om morgenen. Ud over at I altid kan bede personalet om hjælp, er her et par gode råd:

- Man skal undgå at "snige" sig væk, mens barnet ikke ser det. på den måde ved barnet aldrig, hvor det har far eller mor. Sig ordentlig farvel, også selvom det fremkalder tårer.

- Gør afskedsritualet så kort som muligt. Sig foreksempel: "Nu tager jeg på arbejde, og så henter jeg dig i eftermiddag, når du har spist frugt". Barnet kender ikke klokken, så det skal have noget andet at forholde sig til.

- Hvis barnet græder ved afskeden, kan man altid ringe til institutionen. Barnet løber måske glad rundt og leger, få minutter efter man er gået, og der er ingen grund til unødig bekymring.

Når I henter jeres barn

Ligesom det er vigtigt med en god start, er det også vigtigt at børnene får afsluttet dagen godt. Det hjælper børnene, hvis I viser interesse for deres dag i institutionen, hvis I hjælper med at afslutte aktiviteten, rydde op og sige farvel. Det er vigtigt at læse på tavlen ved børnenes gruppe. Her er beskeder og en lille notis om, hvad børnene har lavet i løbet af dagen. Sørg for at der er ryddet opog fyldt op med skiftetøj i barnets skab, så er det nemmere for barnet at overskue. Sig farvel til en voksen, så vi ved at I er gået.

Kontaktpædagog

Det er pædagogerne i grupperne, som er børnenes kontaktpædagoger. Kontaktpædagogen har det overordnede ansvar for barnets trivsel og udvikling, og det er kontaktpersonen der afholder samtaler.

Sygdom, fridage og tilskadekomst

Hvis jeres barn har fri eller er syg, vil vi gerne have, at I ringer besked om, at det bliver hjemme og evt. hvad det fejler. Vi modtager ikke syge børn i Regnbuen. Sygdom er ikke kun når barnet har feber. Barnet skal kunne deltage i børnehavens planlagte aktiviteter. Da vi er ude hver dag, skal børnen kunne være ude.

Hvis jeres barn bliver syg i løbet af dagen, bliver I kontaktet, så vi kan sætte de bedste foranstaltninger i værk for barnet. Vi giver ikke børnene medicin, medmindre der er tale om en kronisk sygdom eller livsvarig medicin. I de tilfælde skal der være tydeligt navn på, og vi skal altid have skriftlig anvisning på hvordan medicinen skal tages.

Hvis jeres barn kommer til skade i børnehaven, ringer vi altid til jer. Vi vurderer om vi tager til læge eller på skadestue med barnet, eller om det kan vente til I henter barnet.

At være ny i regnbuen

Når barnet starter i Regnbuen, er det vigtigt at det foregår i tæt samarbejde mellem forældre og personale.
Nogle børn er fulde af gå på mod og indtager straks børnehaven eller vuggestuen, de får hurtigt nye bekendtskaber og har travlt med at undersøge og afprøve alle de nye muligheder. Det er selvfølgelig dejligt, at det hele tegner sig til at gå nemt og smertefrit. Men ofte ser vi, at børnene først reagerer på skiftet, når nyhedens interesse har lagt sig, og børnene finder ud af, at der rent faktisk er sket en forandring i deres liv.
Andre børn er mere tilbageholdende overfor det nye, de iagttager og lærer stille og roligt, hvad det vil sige at gå i børnehave eller vuggestue.

Som voksne hjælper vi bedst børnene ved at anerkende og respekterer deres følelser. Vi skal give dem lov til at være vrede eller kede af det. Det er en reel følelse, når man som lille barn kommer til en ny og ukendt verden. Men det hjælper meget at være omgivet af voksne, der forstår og accepterer det og er villig til at hjælpe.

En gang om året indkalder vi forældre til legepladsdag. Ved fælles hjælp får vi malet og shinet legepladsen op. Af hensyn til børnenes sikkerhed er halstørklæder og snore i tøjet ikke tilladt.