Dagligdagen

Børnehuset Regnbuen

Børnehuset Regnbuen er en aldersintegreret institution. Vi har, hen over året, et varierende børnetal med ca. 30 børnehavebørn og 22 vuggestuebørn.
Vuggestuen består af to stuer - Solsikken og Mælkebøtten
Børnehaven er i udgangspunktet en stue, der deles op i mindre grupper, der kan etableres på baggrund af køn, interesser, venskaber, temaer m.m.
Børnehavens fysiske rum er opdelt i forskellige funktioner, der hver især stimulerer børns leg samt et righoldigt udbud af aktivitetsmuligheder ,der således understøtter arbejdet med de pædagogiske læreplaner.
Om eftermiddagen er der mulighed for at lave aktiviteter eller lege på tværs af alder.
F.eks. er der et konstruktionsrum med Lego og andre materialer, der er velegnet til at bygge af.
I et andet rum har vi børnehusets atelier, hvor alle børn kan fordybe sig i forskellige materialer, der understøtter børnenes ideer og kreative udfoldelsesmuligheder.

Børnehave og vuggestue har et tæt samarbejde.

Middagssøvn

Vuggestuebørnene sover efter behov i vuggestuens krybber eller barnevognen. Når Jeres barn kommer i børnehave, er der stadig mulighed for at sove middagssøvn, hvis der er behov for det.

Legetøj

Børnene må gerne have deres eget legetøj med, men det er en god ide at begrænse det. Det er på eget ansvar, så I skal huske at skrive navn på legetøjet. Vi opfordrer børnene til at lægge legetøjet på deres rum, når det ikke er i brug.

Fødselsdage

Fødselsdagen fejres som I ønsker det, enten hjemme hos Jer eller i Institutionen. Hvis personalet skal deltage, skal alle i barnets gruppe inviteres med. Hvis jeres barn har en bedste ven i en anden gruppe, er det muligt at invitere vedkommende med. Har I ønsker om, hvilken dag fødselsdagen skal holdes, imødekommer vi så vidt muligt dette. Børnene skal ikke have gaver med, vi laver en fællesgave fra hele gruppen.

Udeliv

I Regnbuen har vi en stor og dejlig legeplads. Vi har skoven som nærmeste nabo og har ikke langt til fjorden. Der er masser af muligheder. Vi er ude i al slags vejr, så det er vigtigt at holde øje med vejrudsigten og give Jeres børn passende tøj med. Børnene skal have skiftetøj liggende i institutionen samt en rulle affaldsposer til vådt/beskidt tøj.

På legepladsen bevæger børnene sig meget, det ene øjeblik er de her det andet der. Der bliver pjasket med vand, gravet store huller, moslet og lavet bål. Derfor kan vi ikke altid sige præcis, hvor jeres barn er, men vi ved nogenlunde, hvor de er og hvem de leger med.

Det kan være rart at have noget kendt med hjemmefra, derfor kan det hjælpe barnet at huske yndlingsbamsen eller andet, der betyder noget for barnet.